Barcelona, mobil trendspaning och inte bara män

Posted on Posted in Diversity, Gender equality, Technology

Just nu sitter jag på ”svinotte-frukost” (klockan är 7 på morgonen) i Kista med balla Screen Interaction och kompisarna på Mobilize Your Business.

Seminariet handlar om spaningar från Mobile World Congress, världens största mobila affärsevent i Barcelona som gick av stapeln för några veckor sedan. Inleder gör Pernilla Dahlman som är VD för Screen Interaction, och Marlène Sellebråten som är chefredaktör för Mobilbusiness. Två av två. När jag tittar mig omkring i publiken ser jag att minst 40% (give or take) är kvinnor. Tack.

Så vad är då trenderna?

Big Data (att samla in information om användare via mobilen), sov-ät-spring-klockor (wearables eller smarta klockor), IoT och mjukvarudesign för 5G. Såklart handlade MWC även om säkerhet — enligt Marlène var irisscanning via mobilen det hetaste just nu. Till exempel Fuijitsu.

Mobila betalningar

Är förstås hett — Samsung Pay, Apple Pay, Google Pay. Alla har samma koncept: alla använder NFC-teknik, alla använder tokens för säkerhet,alla tror att de kommer att bli världsledande. Samsungs teknik skiljer sig lite då den fungerar också med marknätbaserade kort — relevant i USA och andra marknader (inga chip, alltså).

Öppna ekosystem för hårdvara

På mobilsidan intet nytt — eller möjligen då idén att öppna ekosystemet för hårdvarusidan. Modulära telefoner. Det låter som en våt dröm för startupvärlden! Google går så lång att de säger att 2015 är året då mobilerna blir modulära — Project Ara är hetast.

Kina är också hett.

De flesta mobiltillverkarna är från Kina. Med high-endmobiler — de är visst superbilliga enligt spaningarna. Watch out Apple?

Innehåll, innehåll

Glöm det här med spray and pay i marknadsföring. Glöm även content — tänk istället CONTEXT! Positionsdata, realtidsdata, gör punktinsatser och gör skillnad. Lägg till IoT till context, och du har enJohnnie Walker-flaska med en NFC-tagg. Den kan du använda i en logistikprocess för att se när flaskan öppnas, eller i affären eller på andra sätt. Konsumenten kan få information om whiskeyn, som skickar olika budskap till din mobil om produkten. Jo, precis så.

Och till sist — VR! Och IoT! Jag känner att jag blir tillbaka-kastad till 90-talets VR-webbar, men det handlar förstås om företag och produkter som Oculus Rift. Men även startups — en hel del enligt spaningarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *