Assa Abloy är mer innovativt än Apple, men var är brudarna?

Posted on Posted in Diversity, Gender equality

100 av världens mest innovativa företag, och svenska Assa Abloy fanns i år med på plats 93, långt före både Google och Apple.

Det är Assa Abloys forskningsverksamhet Future Labs som får de höga poängen. När jag besöker deras (ganska oinspirerande) webbplats blir jag väldigt konfunderad. Jag hittar inte bilder på en enda kvinna. Inte en enda. Nu finns det förstås ingen regel som tvingar företag att skylta med mångfald, men att ha ett mångfaldsperspektiv handlar om trovärdighet, samtid och livskraft i företaget — särskilt om du vill marknadsföra dig som innovativ.

Jag bestämmer mig för att försöka förstå hur Forbes tänker, hur de tar fram listan på världens mest innovativa företag, och vad de egentligen räknar som innovation.

De flesta innovationsrankningar baseras på saker som potential att samhällsförändra, ny teknik, nya trender inom stora populationer människor eller antal innovativa patent, men så rankar inte Forbes. De baserar istället sin rankning på företag där aktiemarknaden och investerares omdömen är mer eller mindre allenarådande.

Enligt Forbes analytiker Jeff Dyer och Nathan Furr, som båda är professorer i strategi och entreprenörskap, är ett företags innovationshöjd den del av börsvärdet (?) som inte kan förklaras med företagens kassaflöde eller vilka produkter/tjänster de har just nu på olika marknader. Istället mäts innovationshöjden utifrån aktiemarknadens och investerarnas betyg på hur duktiga företagen är på att
– lansera nya erbjudanden
– hur företagen utnyttjar befintliga resurser på ett effektivare sätt och
– hur ofta de går in på nya marknader som förväntas generera ännu större vinst i framtiden.

Och det är här jag tappar bort mig helt.

Ha tålamod med mig nu. Senast jag kollade är innovation en ny idé, nya perspektiv på gamla problem, något som görs på ett nytt sätt. Innovation är en tjänst eller produkt som resulterar i förbättringar i kvalitet och effektivitet eller som Wikipedia förklarar det “… något originellt och … nytt av betydelse — inom vilket område som helst — som vinner insteg i ett samhälle”.

Och med den definitionen blir det tydligt att varken Forbes eller Assa Abloy är innovativa. Är ett företag utan kvinnor verkligen trovärdigt som framstående inom innovation? Kan världen generera tillväxt och förnya sig genom att fortsätta utesluta 50% av populationen — om svaret är ja, hur länge till?

Enligt min mening finns innovation för framtiden inte längre i amerikanska eller svenska börsbolag baserade på ålderdomliga verksamhetskriterier och gubbvälde. Nej, jag hoppar över börsjättarna och röstar på Kenya, Rwanda och Sydafrika. Just nu är Barack Obama där och uppmanar amerikanska investerare att satsa på kvinnligt, afrikanskt entreprenörskap. För här finns kvinnorna representerade — och här finns framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *